Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, december 29, 2010


ÅRETS ÅRETS 2010

Årets bok: Nyfiken på alla intressanta memoarer och biografier, om/av Tony Blair, Olof Palme (av Henrik Berggren), Keith Richards, Elisabet Höglund, Siw Malmkvist, Fred Åkerstöm (av Cajsa-Stina) m.fl. Läser just nu Nils Petters "Inte bara bio" (Norstedts) som är rolig, vass och läsvärd.
Årets roman: Nyfiken på Sigrid Combüchen "Spill" och Karl Ove Knausgård "Min kamp".
Årets teater: "Aniara" av Harry Martinson på Stockholms Stadsteater.
Årets CD: Angelique Kidjo "Oyo". Även nyfiken på Midlake.
Årets svenska film: "Svinalängorna" av Pernilla August, efter Susanna Alakoski.
Årets TV-serie: "Solsidan", TV4. Helt underbar!
Årets sämsta tv-program: "Minuten", tyvärr i SVT (jag skäms).
Årets person 1: Julian Assenge och allt kring WikiLeaks, hur man än vänder på det.
Årets person 2: Aung San Suu Kyi, äntligen frigiven!
Årets hemska utrikeshändelser: Jordbävningen på Haiti, oljekatastrofen i Karibiska sjön.
Årets hopp-trots-allt: Gruvarbetarna i Chile.
Årets hinder: Askmolnet på Island.
Årets hemska inrikeshändelser: Skytten i Malmö, bombaren i Stockholm.
Årets ståhej: Prinsessbröllopet.
Årets förlorare: Socialdemokraterna, kungen, Jimmy Åkesson i folkdräkt.
Årets familjära resor: Australien, Nya Zeeland, Vietnam, Thailand (x2).
Årets egna resor: Rom, Cornwall i England, Skåne, Köpenhamn.
Årets saknade kulturpersonligheter: Martin Ljung, Bo Hansson, Tuli Kupfenberg, Captain Beefheart, Kjell-Inge Stevensson.
Året saknade, privat: Min svärfar.

2 Comments:

At 3:38 em, Anonymous Anonym said...

Hej Bengt & Eva! Bra sammanfattning där med dina "årets..."! Jag såg Aniara 12/12 och det var verkligen en suveränt bra föreställning, en riktig upplevelse. Vilken musik! Vilken scenografi, vilka häftiga danser - och vilka skådisar! Jag tror att den kommer tillbaka 2012, då vill jag se den igen. Igårkväll såg jag Trettondagsafton; sevärd och bra den oxå, fr a tack vare underbara Pia Johansson. Hennes underhållning i pausen var nästan det bästa. Önskar er alla ett gott nytt år! Qram från Margot

 
At 8:28 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Tack Margot! Allt det bästa till er, önskar Bengt & Eva

 

Skicka en kommentar

<< Home