Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, november 30, 2017

GEORGE BÄSTA ALBUM

Det här är väl underbart. Det är så skönt att ha något kvar. Något nytt att upptäcka. Ständigt nya inspel (fast de för min del oftast är gamla). George Harrison "Cloud Nine" (Dark Horse LP / CD 1987) är ett av mina senaste nyförvärv, och jag har helt enkelt inte hunnit lyssna in mig på den ännu.

Ändå utser jag den helt frankt till Georges bästa album på egen hand, med utgång från de brottstycken jag hört. Jo men faktiskt.  Får erkänna att jag aldrig fördjupat mig i "All Things Must Pass", den mäktiga trippel-LP som han gjorde 1970, precis efter Beatles plågade uppbrott.

Den påstås allmänt vara hans mästerverk, och det är nog sant. George tog en sådan väldig revanch efter att efter alla år i Beatles ha stått i skuggan av Lennon och McCartney som låtskrivare. Hans framgångsrika låtar på Vita Dubbel och inte minst på "Abbey Road" sporrade honom till en konstnärlig och kreativ explosion. Det blev alltså en hel trippel-LP. Den har jag kvar att upptäcka.

Men efter det blev det väl uppriktigt sagt lite si och så med hans nivå. Hans soloalbum från 70-talet är ofta skapliga men inga riktiga toppar. Hans 80-tal var lite trevande, ända tills åren runt 1987. Då hände något. Dels detta egna mästerverk (ja, jag hävdar det ändå).

Dels samarbetet i det som blev 1988 års största överraskning, den "hemliga" supergruppen The Traveling Wilburys. När ett så namnkunnigt gäng som självaste Bob Dylan, George Harrison, Roy Orbison, Tom Petty och Jeff Lynne under lätt fingerade namn steg fram med ett dussin helt lysande poplåtar och nyvunnen spelglädje, ja då var det något helt enastående. De var i lite olika åldrar och traditioner, men tillsammans blev de en egen rockhistoria i miniatyr.

Denna George-LP kom alltså året innan, men den var i samma andetag. Kompisen Jeff Lynne (från gamla Electric Light Orchestra, ELO) producerade. Och det handlade här verkligen om nyvunnen kraft och kreativitet i en samling utmärkta låtar med bästa arrangemang och ljudkvalitet.

"Got my mind set on you" blev den stora hitlåten. Inledande titellåten är helt underbar och "When we was Fab" handlar - förstås - om tiden i The Beatles. Mer finns, men det få jag återkomma till. Och betyget blir - torts mina egna reservationer, detta :

Betyg: *****