Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, december 14, 2017

 EN AV BRÖDERNA WILBURYS BÄSTA

Tom Petty dog hösten 2017. Det är alltid sorgligt och trist när personer man beundrar går bort. Förra året - 2016 - kändes som något helt ruggigt vad gäller stora skapare. David Bowie, Prince, Freddie Wadling, Olle Ljungström, George Martin Pierre Boulez, Jacques Werup, Bodil Malmsten.... Listan kan göras plågsamt lång.

Detta innevarande året 2017 har inte varit bättre. Stora scen-artister som Hasse Alfredson, Gösta Ekman, Michael Nyqvist, Rikard Wolff, jämte en hel del fina musiker och andra. Bland dem finns Janne "Loffe" Carlsson, Sven-Erik Magnusson och amerikanen Tom Petty.

Jag får erkänna att uppslaget till denna LP var just hans död. Jag var aldrig riktigt inne på Tom Petty innan, men jag gillade honom starkt som en del i supertruppen The Traveling Wilburys (aktiva en kort period 1988-90). På så sätt finns det starka band till nyss nämnda George Harrison-LP:n från ungefär samma period.

Här är vi något senare. "Into The Great, Wide Open" (MCA CD / LP 1991) är en glänsande pärla som jag trots allt till större delen har kvar att lyssna in mig på. Men det blir lätt. Att nynna på låten "Learning to fly"  är att vaggas in i en coolt traditionell, amerikansk rock. Inget märkvärdig, men så elegant välgjort. Så gungande behagligt med ringande kompgitarrer och Tom Pettys fylliga röst.

Den naivistiskt, sagolika omslagsmålningen ger en hint om det som nu kallas Americana. Här finns djupa rötter i amerikansk folksong, i Dylan, The Byrds, Neil Young och hela den traditionen. Att Petty sedan råkade debutera någonstans i höjd med punken / nya vågen gjorde att han då hamnade bland all nyrock i början av 80-talet. men det är inget som stör mig nu. Att denna tradrock-skiva kom ut 1991, mitt i vågen av all den skräpiga grunge-rock, heavy metal och hiphop som jag inte gilla, det kändes då befriande.

Tom Petty var född 1953 och var således inte mer än nybliven "folkpensionär" när han oväntat gick bort i oktober. Han var yngst av de fiktiva Wilbury-bröderna. Av den kvintetten är nu bara brittiske Jeff Lynne och så självaste Bob Dylan nu kvar i livet.

Betyg: ****